Studium Chrześcijańskiego Wschodu - nagłówek graficzny

Ogólny plan pracy

--------------------------

I semestr - rysunek + malarstwo z natury:

  • zdobywanie umiejętności wnikliwej obserwacji rzeczywistości
  • odwzorowanie na płaszczyźnie kształtów i relacji przestrzennych
  • zapoznanie z metodami rysunku konturowego i światłocieniowego
  • wprowadzenie w świat koloru
  • poznanie roli ikonografa w Kościele

--------------------------

II semestr -

- rysunek/malarstwo z natury + technologia przygotowania deski pod ikonę  + wprowadzenie w technikę tempery jajowej

  • doskonalenie umiejętności plastycznych
  • szkicowanie wybranych przedstawień ikonowych,
  • ćwiczenia ikonowe temperę jajową na tabletce
  • poznawanie języka plastycznego ikony
  • poznanie teorii związanej z wyborem deski i wykonaniem podobrazia
  • kształtowanie praktycznej umiejętności gruntowania

--------------------------

III semestr - rysunek/malarstwo z natury (bardzo zalecane) + ćwiczenie ikonowe na tabletce + Malowanie dwóch oblicz z wybranych ikon: szkoła kreteńska i macedońska-ćwiczenia na tabletkach (zagruntowane podłoże ze sklejki) + :

  • doskonalenie umiejętności plastycznych
  • malowanie fragmentów ikon temperą jajową
  • szkicowanie wybranej ikony
  • praca nad ikoną Matki Bożej

--------------------------

IV semestr -  wprowadzenie teoretyczne w ikonografię Chrystusa i Matki Bożej

+ praca nad ikoną Chrystusa Pantokratora lub Matki Bożej.

* studium dawnych ikon

* przygotowanie szkiców rysunkowych i kolorystycznych do ikony

* malowanie ikony w technice tempery jajowej na desce lipowej

--------------------------

V semestr - szkicowanie ikony + technologia zlocenia na pulment i na mikstion  + malowanie ikony:

  • przygotowanie rysunku ikony 
  • praca indywidualna pod okiem prowadzącego
  • złocenie na pulment

--------------------------

VI semestr -   wprowadzenie teoretyczne w wybraną ikonografię + szkicowanie ikony + przygotowanie szkiców do ikony wielopostaciowej + malowanie ikony:

  • praca nad ikoną wielopostaciową
  • konsultacje indywidualne

--------------------------

Zajęcia z rysunku i malarstwa:

W czasie pierwszego roku uczestnicy poznają podstawy rysunku i malarstwa akademickiego by móc tę wiedzę praktycznie wykorzystać w pisaniu ikon. Jesteśmy przekonani, że zajęcia te są bardzo pomocne w:

  • tworzeniu uporządkowanej formy zgodnej z hierarchią ważności wynikającą z treści obrazu
  • zdobyciu umiejętności harmonijnego zastosowania takich elementów plastycznego wyrazu jak: linia, intensywność, odcień koloru, kształt, proporcja, równowaga kompozycji, synteza formy
  • rozwijaniu zdolności obserwacji przedmiotu, człowieka, by poprzez naturę widzialną móc przejść do rzeczywistości przebóstwionej, ukazanej w ikonie.

--------------------------

Rysunek:

Studium całopostaciowe:

  1. Kontrapost - postać stojąca – 3 szkice z rónych stron po 45 min. – rysunek bez modelunku światłocieniowego (układ postaci Chrystusa z ikony Przemienienia, postać Chrystusa z Chrztu św.)
  2. Postać leżąca w draperii – szkice z rżnych stron po 60 min. (tak by każdy mógł narysować układ frontalny) – rysunek linearny, (Matka Boża z Bożego Narodzenia)
  3. Postać siedząca – (Matka Boża w Zwiastowaniu, Matka Boża Tronująca, Pantokrator na Siłach):
    1. postać w spodniach
    2. postać ubrana w draperie
  4. Postac siedząca – (Józef z Bożego Narodzenia, Eliasz)
  5. Postać w ruchu – szybkie szkice, (Anioł ze Zwiastowania)
  6. Studium detali postaci:
    1. Dłonie - rysunek linearny/ rysunek światłocieniowy
      1. gest błogosławieństwa
      2. gest orędownictwa
      3. gest orantki
      4. gest trzymania laski - aniołowie
      5. gest trzymania księgi
      6. gest trzymania sfery
    2. Głowa - rysunek linearny/ rysunek światłocieniowy
      1. głowa w układzie ¾ (ikony z rzędu Deesis)
      2. głowa frontalnie (Mandylion, Orantka)
      3. głowa z profilu ( Starzec z ikony Bożego narodzenia)
    3. Stopy
      1. widok od góry
      2. widok z boku

--------------------------

Prace domowe:
Po każdych zajęciach - szkice z natury i szkice ikon na bazie których był rysunek postaci.

--------------------------

Przegląd:
Po pierwszym semestrze wraz z pracami domowymi.

--------------------------

Malarstwo:

Cele:

  • budowanie harmonii barwnej,
  • poznawanie rónych sposobów malarskich tworzenia koloru,
  • ćwiczenie posługiwania się pędzlem.

Metody realizacji celów:

  1. właściwe zestawianie barw na obrazie,
  2. mieszanie barw na palecie i uzyskiwanie nowych kolorów czystych lub złamanych,
  3. laserunek – rozjaśnianie lub przyciemnianie, ocieplanie, ochładzanie koloru na obrazie,
  4. budowanie płaszczyzny barwnej – plama,
  5. budowanie formy i kształtu – linia.

Tematy:

  1. Draperia - szkice - praca na podmalówkach barwnych , rysowanie pędzlem – laserunek – tempera winylowa (1 zajęcia).
  2. Draperia – studium - szukanie zestawień kolorów w cieniu, półcieniu i świetle, budowanie formy kolorem - perspektywa barwna, relatywizm barwny(1 zajęcia).
  3. Draperia – synteza – analiza malarska draperii na ikonie - tempera winylowa(1 zajęcia).
  4. Studium modela we wnętrzu. – relacja postać i tło; freski bizantyjskie - jasne na ciemnym(1 zajęcia).
  5. Studium modela we wnętrzu - ciemne na jasnym – problem złota w ikonie(1 zajęcia).
  6. Wybór i zastosowanie włskiej palety barwnej dla stworzenia kompozycji wielopostaciowej – szkice ikony świątecznej.